Přijďte s předstihem a dejte si s námi ranní kávu!
V roce 2009 ve společnosti Google zjistili, že dovedou předvídat průběh chřipkové epidemie podle toho, co lidé právě vyhledávají. Nešlo však o hledání slova „chřipka“, ale o kombinaci většího množství výrazů, které s nemocí zdánlivě nijak nesouvisejí. Funguje to dodnes, a výborně; nikdo ale neví, proč. Platí to obecněji: v datech jsou ukryty informace, o nichž netušíme, že tam jsou a když je objevíme, nedovedeme pochopit, jak je možné, že fungují. Éra datové vědy a datových technologií začíná právě teď a může změnit svět zásadním způsobem.
Vedoucí rubriky Věda a technologie
Dlouhá léta vedl známé Softwarové noviny, v anketě Křišťálová Lupa se stal Osobností roku. Byl editorem a spoluvydavatelem magazínu 067. Moderuje odborné konference. Učil na VŠE a na FF UK, vedl také vzdělávací instituci iCollege. V Deníku N je vedoucím rubriky Věda a technologie.
Správné uchopení Big Dat se do budoucna ukazuje být klíčem k úspěchu v mnoha oblastech. Zakládními otázkami však je, zda a do jaké míry si mohou jednotlivé subjekty práva k Big Data nárokovat. Kdo vlastně je jejich majitelem? Jak se postavit k jejich právní ochraně – je analýza Big Dat jejich užitím? Co s osobními údaji, které jsou součástí Big Dat? Nemůže být odmítnutí přístupu k Big Data považováno za zneužití dominantního postavení? A mají význam také v rámci korporátních transakci? I na tyto otázky je třeba nalézt odpověď, abychom byli schopni posoudit skutečnou hodnotu Big Data.
Advokát
Bird & Bird, s.r.o. advokátní kancelář
Pavel Hejl je právník advokátní kanceláře Bird & Bird, s.r.o. Specializuje se na oblast duševního vlastnictví, informačních technologií a telekomunikací. Rovněž má zkušenosti z oblasti insolvenčního práva a ochrany hospodářské soutěže. Do Bird & Bird přišel z firmy Weinhold Legal. Vedle právní praxe působil pět let jako vývojář IT systémů, mj. se podílel na informačním systému Nejvyššího soudu. Je absolventem Právnické fakulty UK a Fakulty informatiky a statistiky VŠE.
V internetových firmách jsme obklopeni velkým množstvím dat z různých zdrojů a nástrojů – data o uživatelích, z reklamních systémů, obchodních systémů atp. Datoví specialisté a analytici se snaží posbíraná data transformovat, propojit s dalšími daty a vizualizovat tak, aby z nich dostali zajímavé informace, které mohou pomoci jejich společnosti v konkurenčním boji. Pokud se podaří tento proces, tak přichází další a mnohdy složitější výzva – dostat získané informace do rozhodovacích procesů. I v ČR je řada firem, kterým se to povedlo, jiné se o to snaží. V roce 2009 jsme proto v Seznamu implementovali cloudový nástroj GoodData. Podíváme se na to, jak se nám to daří.
Head Of Business Intelligence
V oblasti internetu se pohybuje od roku 2007, kdy ukončil studium ekonomie a nastoupil jako analytik obchodu do společnosti Seznam.cz. V roce 2010 se stal vedoucím analytického oddělení, které zajišťuje obchodní analýzy, výzkum trhu, měření služeb Seznamu v NetMonitoru a nástrojích webové analytiky. Předsedá kategorizační komisi SPIRu.
Se stále narůstajícími objemy dat uložených na firemních serverech se potýkáme s mnoha potížemi. Především získávání informací je komplikované a často zdlouhavé. A jsou využívána opravdu všechna data, tak, jak by být mohla?
Exalytics In-Memory Machine je extrémně výkonný server, který dokáže vaše data zpracovat ve zlomku vteřiny. Ve spojení s kvalitním Business Intelligence softwarem dokáže vybrat ta relevantní, zpracovat prediktivní analýzy a vytěžovat dokonce i data nestrukturovaná.Tedy třeba ty z call center, sociálních sítí a dalších zdrojů.
Informace získané z vašich dat tak dostanou zcela nový rozměr využitelný pro váš business.
Finance Division Head
Po absolvování VŠE pracoval jako systémový programátor na UNIX operačních systémech. Od roku 1991 pracoval v několika tuzemských i zahraničních bankách, kde se zabýval zejména vývojem a podporou core banking a wealth creation aplikací, zaváděním CRM a datových skladů. V současné době má ve společnosti PONTECH s.r.o. na starosti rozvoj finanční divize. Hlavními tématy, kterými se tato divize zabývá, jsou In-Memory Computing a programy pro provádění finančních analýz firem a organizací. Velkou příležitost vidí také ve vytěžování a zpracovávání nestrukturovaných dat z různých zdrojů.
Jak zkoušíme s poměrně velkými daty pracovat v redakci Hospodářských novin a na jaké problémy při tom narážíme. Ukážeme si několik příkladů z praxe a pokusíme se z nich vyvodit obecnější závěry, které by se mohly hodit i vám.
Datový novinář
Jan Boček je novinář na volné noze, aktuálně objevuje datovou žurnalistiku na webu IHNED.cz a edituje články v časopisu Computer. Vystudoval informatiku, žurnalistiku a politologii na Masarykově univerzitě v Brně. Spoluzakládal sevrer Žít Brno.
Datový novinář
Spolupracuje na projektech datové žurnalistiky pro Český rozhlas. Před tím se věnoval datové žurnalistice v Hospodářských novinách. O médiích a technologiích psal např. na server Lupa.cz, do časopisů Respekt či Strategie. V letech 1997 - 2004 redaktor a editor v Lidových novinách, 2004 - 2006 v Nedělním světě, 2006 - 2009 reportér v Týdnu. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK.