V takzvané „ekonomice pozornosti“ se tvrdě bojuje o naši pozornost – a vyhrává ten, komu se podaří udržet nás u obrazovky a kdo nás donutí klikat, jezdit prstem a posouvat stránky co nejdéle. Proto designéři stále více využívají naši impulzivní povahu, než aby vycházeli vstříc tomu, co vlastně chceme. Zneužívají našich psychologických slabin, aby naplnili svoje, nikoliv naše cíle. Náš život je tak plný nenápadných „rozptýlení“, která obvykle podceňujeme, přestože nám brání v naplňování sebe sama, a to na individuální i celospolečenské úrovni. Ekonomika pozornosti je proto významným a do značné míry ignorovaným morálním i politickým problémem. Svobodu naší pozornosti musíme začít naléhavě hájit, abychom se z ekonomiky závislé na naší pozornosti dokázali vymanit.
Přednáška probíhá v angličtině bez překladu.
James Williams je doktorandem Oxfordské univerzity a vítězem nové významné výroční literární ceny Nine Dots Prize. Ve své práci se zaměřuje na etické aspekty práce s lidskou pozorností a přesvědčovací prvky technologického designu. Je také spoluzakladatelem kampaně Time Well Spent. Předtím působil více než deset let u společnosti Google, v níž obdržel nejvyšší ocenění Cenu zakladatelů. Je členem Oxfordské laboratoře pro digitální etiku a hostujícím výzkumným pracovníkem v oxfordském Uehiro centru pro praktickou etiku. Rovněž přednáší na oddělení výpočetní techniky Oxfordské univerzity a je spolupracovníkem Centra pro studium umění, sociálních a humanitních věd na univerzitě v Cambridge. James Williams často vystupuje coby přednášející, konzultant a komentátor technologických témat v médiích; v akademické sféře je pak odborníkem na produktový design a odbornou literaturu na stejné téma. Jeho prvním počítačem byl Texas Instruments TI-99/4A.