Tato akce již proběhla, ale můžete si zakoupit záznam. Podívejte se na připravované akce.

Program

9:00 - 9:05

Zahájení akce

Jan Mazal Jan Mazal

Moderátor

Jan Mazal

Jan se zaměřuje na produktový marketing a moderování akcí. V současnosti pracuje jako senior product marketing manager ve společnosti Gen Digital, kde spravuje portfolio produktů SMB a PC utilit pro značky jako Avast, AVG, Norton a Avira. Od roku 2016 také moderuje a přednáší na ICT konferencích. Před nástupem do Genu pracoval jako PMM ve společnostech Safetica (řešení pro ochranu před únikem citlivých dat a vnitřními hrozbami), Sense4code (software house) a VPGC (ICT distributor). Do IT marketingu se vrátil po osmi letech, kdy pracoval v nejstarším ICT vydavatelství IDG (dnes Internet Info DG) jako šéfredaktor magazínu ChannelWorld.

9:05 - 9:35

Prevence digitální propasti z NPO v roce 2024 a rozvoj digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu

V roce 2024 pokračuje na školách proces digitalizace prostřednictvím Národního plánu obnovy – komponenty 3.1. Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, a to v rámci účelu prevence digitální propasti, což úzce souvisí s masivním využíváním digitálních technologií ve výuce v souvislosti s revizemi Rámcového vzdělávacího programu. Zároveň je nezbytné rozvíjet digitální kompetence učitelů (DigCompEdu), aby dokázali efektivně a účelně využívat digitální technologie ve vzdělávání. Ze strany MŠMT a Národního pedagogického institutu ČR je realizována metodická podpora školám tak, aby zdárně probíhala implementace revidovaného kurikula s novou klíčovou digitální kompetencí a novou Informatikou. Významnou součástí této podpory je odborná pomoc školám prostřednictvím sítě tzv. IT guru, kteří v rámci projektu NPO 3.1 DIGI poskytují zdarma zhodnocení digitální infrastruktury na škole, nabízejí cenné rady pro vhodný výběr digitálních technologií pro žáky podle zaměření školy. Nedílnou součástí metodické podpory přímo pro učitele je v navazujícím projektu NPO 3.1 – AIDIG.

Anna Stočesová Martinková Anna Stočesová Martinková

Vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Anna Stočesová Martinková

PaedDr. Anna Stočesová Martinková, PhD. působí na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jako vrchní ministerský rada a je vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání. Společně s kolegy má na starosti zlepšení podmínek pro digitální vzdělávání ve smyslu Strategie vzdělávací politiky 2030+. Podílí se na řízení DigiKoalice Národního pedagogickém institutu ČR a zastupuje MŠMT na vystoupeních k Národnímu plánu obnovy v rámci ČR při setkávání s učiteli, řediteli škol, ICT metodiky a koordinátory. Je aktivní propagátorkou digitalizace v oblasti vzdělávání - videa s příklady dobré praxe ze škol: MŠ, ZŠ a SŠ a na pravidelných setkávání s pedagogickou veřejností prosazuje efektivní využívání digitálních technologií ve vzdělávání. Čerpá přitom ze svých dřívějších pedagogických a manažerských zkušeností z praxe ředitelky školy nebo učitelky informatiky, jako lektorka nebo odborný asistent na UK v Praze. Je nadšeným propagátorem proměny obsahu vzdělávání v kontextu digitalizace.

9:35 - 10:05

Učíme o AI s filmem

Umělá inteligence v příštích letech zásadně ovlivní vzdělávání, pracovní trh, média a další oblasti života. Schopnost efektivně a eticky pracovat s nástroji AI bude klíčová pro studijní, profesní i osobní úspěch dnešních žáků i celé společnosti. Připravenost škol na začleňování AI do výuky bohužel není vyrovnaná, což by mohlo vést k dalšímu prohlubování nerovností ve vzdělávacích příležitostech v ČR. Vytváříme proto sadu materiálů, které učitelům usnadní využití AI a její zapojení do výuky. Materiály navazující na osvědčenou metodiku programu Jeden svět na školách (JSNS), která využívá dokumentární a naučné filmy a klade silný důraz na práci s emocemi žáků. Do výukových plánů z oblastí mediálního vzdělávání, moderních dějin a globálního vzdělávání nyní začleňujeme i nástroje AI. Během příspěvku představíme balíček materiálů pro začátečníky, ukázku úvodní lekce a další aktivity z portálu JSNS.CZ.

Alena Chodounská Alena Chodounská

Koordinátorka projektů mediálního vzdělávání

Jeden svět na školách

Alena Chodounská

Alena Chodounská se dlouhodobě věnuje informačnímu a mediálnímu vzdělávání. V letech 2015–2021 vedla v Národní technické knihovně tým zaměřený na informační podporu a vzdělávání středoškolských a vysokoškolských studentů, pedagogů a začínajících výzkumníků. Nyní působí ve vzdělávacím programu Jeden svět na školách organizace Člověk v tísni. Zde se spolu s vyučujícími věnuje tvorbě audiovizuálních výukových materiálů pro rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků základních a středních škol. Koordinuje také přípravu materiálů o umělé inteligenci, které žáky vedou k efektivnímu, bezpečnému a etickému využívání těchto nástrojů.

10:05 - 10:35

AI jako nástroj k rozvíjení tvořivosti a kritického myšlení

Umělá inteligence může fungovat jako interaktivní nástroj, který žákům nabízí zpětnou vazbu, nové perspektivy a podněty. Na konkrétních příkladech z praxe si ukážeme, jak mohou učitelé AI využít nejen jako podporu pro tvořivý proces studentstva, ale také jako prostředek k rozvoji jejich kritického myšlení a argumentace. Vycházet budeme z více než 160 workshopů „DigiUm: AI umění pro kreativní učení“, „Robopis: Storytelling ve věku AI“ a „Tvoříme s AI“ odučených na základních a středních školách po celé ČR během školního roku 2023/2024.

Anna Štádlerová Anna Štádlerová

Koordinátorka a lektorka Aignos

Aignos

Anna Štádlerová

Anna Štádlerová je původně literární překladatelka z angličtiny a španělštiny. Za své překlady získala několik ocenění, např. v roce 2022 Zlatou stuhu za překlad beletrie pro mládež a v roce 2023 Prémii Tomáše Hrácha. Do vzdělávacího spolku Aignos, který od roku 2021 pořádá workshopy o umělé inteligenci pro školy i veřejnost, ji přivedl zájem o téma propojování lidské tvorby se stále pokročilejšími technologiemi současnosti. V rámci spolku lektoruje například workshop Robopis, během něhož středoškolští studenti tvoří příběhové texty s pomocí AI, a věnuje se také zapojování AI do výuky.

10:35 - 11:05

Přestávka

11:05 - 11:35

Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Hlavními cíli AI kurikula pro základní a střední školy je poskytnout srozumitelný návod, jak vzdělávat v oblasti AI. Je provázáno se stávajícím národním kurikulem a formou konstruktivistického rámce nabídne vzdělávací obsah v rozsahu téměř 50 metodických materiálů nejen do informatiky, ale také do všech ostatních předmětů, včetně mediální výchovy a několika projektových metodik. Pokud vás zajímá, jak jsme k tvorbě přistupovali, z jakých zdrojů jsme čerpali a co je obsahem AI kurikula, zavítejte na přednášku Evy Nečasové.

Eva Nečasová Eva Nečasová

Zakladatelka

AI dětem

Eva Nečasová

Eva Nečasová je spoluzakladatelka neziskové iniciativy AI dětem. AI dětem je lídr vzdělávání v oblasti umělé inteligence, svou činností podporuje v rámci vzdělávacího systému kritické myšlení, kreativitu a společenskou odpovědnost. Dříve se věnovala designu pod značkou designity.cz.

11:35 - 12:05

Když učitel není člověk: Proměny didaktiky v éře umělé inteligence

Nejúspěšnější „učitel“ dneška nemá diplom, nekončí práci ve tři a nikdy neztrácí trpělivost. Je to algoritmus. Miliony lidí po celém světě se učí cizí jazyky s Duolingem a podobnými aplikacemi. A to je teprve první vlaštovka. Současná umělá inteligence už dokáže vést přirozenou konverzaci, přizpůsobovat se potřebám studenta a působit téměř lidsky. Co to znamená pro budoucnost vzdělávání?
V přednášce prozkoumáme, jak tento vývoj může proměnit tradiční pojetí didaktiky, postavené na interakci člověk-člověk. Podíváme se na první zajímavé projekty ze světa, kde AI pomáhá zpřístupňovat kvalitní vzdělávání širšímu okruhu žáků. Některé experimenty jsou nadějné, jiné nás možná zavedou do slepé uličky. Především se ale budeme věnovat praktickým otázkám: Co se děje ve třídě, když do ní vstoupí umělá inteligence? Kdy je její nasazení smysluplné a kdy naopak kontraproduktivní? A jak se (z)mění role lidského učitele?

Andrej Novik Andrej Novik

Metodik

Scio

Andrej Novik

Andrej Novik má ve Sciu a Scioškolách prsty v různých projektech. Coby zapálený kantor se nebojí podat ruku umělé inteligenci a přivést si ji do třídy. Společně s kolegy stojí za online časopisem Učím s AI. V minulém životě stihl být potulným dialektologem, špatným muzikantem, spolutvůrcem vzdělávacích aplikací pro virtuální realitu a věnovat se poradenství v oblasti kurikulární reformy, kde se zaměřoval především na digitální vzdělávání.