Menu Zavřít

Blog

Pořádáme odborné akce od školení až po velké celodenní konference. Online i offline. Podívejte se na ně.

Branding není soutěží krásy. A proč jsou odlišné barvy správně?

 Autor: Martina Oravcová
Při tvorbě komunikačních vizuálů je klíčové si uvědomit, jaký má být jeho přínos pro branding. Krásný vizuál sám o sobě brandingu nemusí pomoct, zaznělo na konferenci Brandstorming.
15. 4. 2024

Skutečnost, že branding není soutěží krásy, ale jeho cílem je pomoct značce dosáhnout klíčových parametrů, zejména zvýšení povědomí, zdůraznil Tomáš Preněk z Publicis Groupe. Na konferenci Brandstorming, kterou v minulém týdnu pořádala společnost Internet Info, demonstroval efektivní branding na kampani značky Penny s Michalem Suchánkem a Richardem Genzerem. „Penny ukázalo, že brand building může fungovat a přinést značce to, co potřebuje,“ popsal. Budování brandu chápe Preněk především jako boj o pozornost. Pokud spotřebitelé kampani pozornost nevěnují, zadavatel vyhazuje peníze, dodal. Studie Ebuiqity například ukazuje, že na 30vteřinový spot se lidé dívají v průměru necelých 14 vteřin, na 6vteřinový bumper více než dvě vteřiny a na spot na mobilu jen jednu vteřinu.

K efektivnímu brand buildingu vedou podle Preňka čtyři základní kroky. Patří k nim definice příležitosti (vždy je třeba hledat příležitost pro značku v té fázi, ve které se nachází), hledání potřeb (co zákazníci potřebují), popis propozice (produkt nebo služba odpovídající na potřeby) a stanovení palety (jaké jsou distinktivní rysy značky – vizuál, hudba, barvy atp.). Podstatou komunikace k zákazníkům je také být co nejsrozumitelnější, protože kognitivní snadnost je to, co zákazník hledá, dodal Tomáš Preněk. Na příkladech kampaní Portu a Fortuna ukázal, že povědomí o značce a počet registrací se aplikací uvedených kroků zvýšily o desítky procent ve srovnání s předešlou kampaní.

Michal Pastier na konferenci Brandstorming 2024, zdroj: Internet Info

Michal Pastier na konferenci Brandstorming 2024, zdroj: Internet Info

Komunikujte sebe, nefinancujte kategorii

Nutnost identifikovat potřeby zákazníků a být relevantní pro cílovou skupinu produktu zmiňoval ve svém příspěvku také Michal Pastier, spoluzakladatel agentury Darwin & The Machines. Od definice potřeby se odvíjí i možnosti využití maskotů. Pokud s touto potřebou souzní, je pro využití maskotů prostor i přes zdánlivě přebrané možnosti. „Jen pozitivní emoce nejsou zárukou splnění cílů, je třeba je napojit na klíčové assety značky a také propojit humor s potřebou nebo brand kódem. Maskot funguje, když je nabitý,“ zdůraznil Pastier.

Vedle relevance vypíchl Pastier ikoničnost (aby reklama fungovala, musí být přiřazená k „vaší“ značce, což pro 80 % reklam neplatí), a to souvisí s interními brand kódy.

Například barvy značky by měly být co nejsnáze přiřaditelné ke značce a být pokud možno nezaměnitelné. Podle Pastiera jde v tomto případě stranou i psychologie barev, která ustupuje potřebě mít jasně přiřaditelné barvy pro konkrétní značku. „Potřebujete komunikovat sebe, nikoliv financovat kategorii. K vlastní komunikaci je potřeba unikátních brand kódů,“ dodal. Novou nastavenou úspěšnou barevnou identitu doložil na startupu Yuno. Ten změnil své původní červeno-bílé barvy na černo-žluté, a také na portálu Muzikus, který rebrandoval do fialova. V obou případech má jít v rámci kategorie o barvy, které se od konkurenčních odlišují.

K dalším principům značky řadí Pastier schopnost být dostatečně flexibilní a reagovat na to, co se děje. Například změna u prodejce oříšků Grizly vedla ke zvýšení spontánní znalosti o 25 %, zmínil a podotkl, že konzistentnost v komunikaci pak může pomoci růstu výnosů až o čtvrtinu. A jako čtvrtý důležitý princip uvedl pochopení pro zákazníky. Jeho uplatnění demonstroval například na kampani Volač a Klikač okrádají Česko, která na posledním ročníku Effie získala stříbro v kategorii finančních služeb. Pro bezpečné nakládání s penězi v online prostředí nevolila abstraktní pojmy „phishing“ a „vishing“, ale pro pochopení nebezpečí stvořila zmíněné duo antihrdinů „Volač a Klikač“.

Jak na sociální sítě?

Uvedení prémiového japonského ginu Roku Gin na český trh pomocí sociálních sítí a influencer marketingu popsal Vojtěch Lambert, CEO LCG New Media. Hlavním cílem kampaně bylo rychle vybudovat povědomí nové značky na českém trhu, dosáhnout co největší efektivity (ve smyslu cena vs. dosah) a vybudovat si pozici mezi TOP alkoholovými značkami. Z důvodu omezeného rozpočtu se komunikace soustředila na místo s efektivním zásahem zákazníků – tím se stala sociální síť instagram. Využila influencerů, stories kampaní, aktivačních soutěží přes IG profily, livestreamu eventů, pop-up barů, PR nebo soutěží o vouchery a láhve Roku Gin. Zapojení dvanácti influencerů přineslo dosah až na 1,7 mil. populace a se započtením dalších instagramových aktivit vedla kampaň k navýšení počtu followerů na IG o více než 2,2 tisíce. Celkový dosah kampaně představoval 2,4 milionů. Povědomí o značce se díky kampani zvýšilo podle Google Search o 200 % a v podílu na trhu se podařilo dohnat lídra v segmentu prémiových ginů.

Celý článek si můžete přečíst na odborném webu MediaGuru.

Čtěte dále

Konference HR REvoluce: Budoucnost práce a rozvoj firemní…

AI copywriterům pomáhá, dobrý text ale nenapíše

UX design, výzkumy a inovace: Konference UX Day se blíží