Tuzemské mediální společnosti využívají umělou inteligenci (AI) pro pomocné procesy, plné nahrazení lidské práce nástroji generativní AI ale vylučují. Za klíčové označují dodržování vnitřních pravidel stanovených pro práci s AI a její využití vidí především v úspoře času. Říkají zároveň, že investovat je třeba do lidí, kteří vytvářejí kvalitní a důvěryhodný obsah. Na úterní konferenci Czech Internet Forum 2024 (CIF) od Internet Info se na tom shodli zástupci vedení největších mediálních domů.
„Rozhodně nepůjdeme cestou polského rádia OFF Krakow,“ uvedl v diskusi generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral v narážce na nedávný experiment polského rádia, které vysílání svěřilo moderátorům vytvořeným AI. Po týdnu ale vysílání vytvořeného AI ukončilo, protože experiment vzbudil značné kontroverze. „Lidský faktor je prioritní, chceme, aby za vysíláním stál vždy člověk,“ sdělil šéf veřejnoprávního rozhlasu. Český rozhlas má stanovena interní pravidla, jak AI využívat a etické otázky vnímá jako prioritní, dodal René Zavoral.
Generální ředitel TV Nova Daniel Grunt uvedl, že je třeba jít proti proudu, a naopak do lidí investovat, aby televize přitáhla nejlepší tvůrce. „Musíme investovat do nejkvalitnějších lidí, kteří vytvářejí nejkvalitnější obsah,“ přiblížil. O úspěšnosti rozhodne podle jeho slov to, aby Nova byla schopná vytvářet „obsah pro každého, nikoli obsah pro všechny“. Nemyslí si ale, že by byla nutná jakási certifikace, která by napříč trhem garantovala, že obsah daného média vytvářejí lidé. „Povinnost označovat, k čemu byla AI využita, je dostatečná. Nemyslím si, že by se lidi na Novu dívali víc, kdyby byla certifikovaná,“ dodal.
Generální ředitelka společnosti Economia Lenka Černá si naopak myslí, že certifikace by byla dobrá a že se k ní český mediální trh blíží. „Velké platformy mají problém rozlišit důvěryhodnost obsahu, pro nás je to možnost, jak důvěryhodnost ukázat,“ uvedla. AI vnímá jako příležitost, jak si některé činnosti díky ní zjednodušit a inovovat, ale zároveň nepovolovat ze zásad profesionální žurnalistiky. Celkově vidí v AI příležitost pro média, která ve srovnání s uměle vytvořeným obsahem nabídnou čtenářům lepší orientaci.
Plné znění článku si můžete přečíst na stránkách MediaGuru.
Kompletní videozáznam z debaty si můžete pustit zde.