V pražském Divadle Archa se 22. listopadu předávaly Ceny českého Internetu Křišťálová Lupa 2018. Projektem roku se poprvé v historii stala počítačová hra, konkrétně Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios. Dočkal se také Jindřich Šídlo, který se stal Osobností roku. Dvě prvenství obhájila DVTV.
Kategorie hodnocené veřejností
Cena popularity
1. DVTV – Projekt nabízející videoobsah se zaměřením na rozhovory a živá reportážní vysílání.
2. Honest Guide – Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
3. Mapy.cz – Mapová a navigační webová služba portálu Seznam.cz.
Zpravodajství a publicistika
1. DVTV – Projekt nabízející videoobsah se zaměřením na rozhovory a živá reportážní vysílání.
2. Seznam Zprávy – Zpravodajství a publicistika od redakce Seznam.cz s důrazem na video.
3. iDNES.cz – Zpravodajský portál vydavatelství MAFRA.
Internetové obchodování
1. Alza.cz – Největší internetový obchod nejen s výpočetní technikou.
2. Heureka.cz – Nákupní rádce a jeden ze dvou největších cenových srovnávačů.
3. CZC.cz – Jeden z největších tuzemských internetových obchodů s elektronikou.
Nástroje a služby
1. Mapy.cz – Mapová a navigační webová služba portálu Seznam.cz.
2. ČSFD.cz – Největší filmová databáze s tradičně silnou komunitou uživatelů.
3. Úschovna.cz – Populární jednoduchý nástroj pro posílání dat prostřednictvím internetu.
Zájmové weby
1. Databazeknih.cz – Databáze informací, recenzí knih a autorů.
2. Edna – Kompletní servis pro všechny fanoušky televizních seriálů.
3. Živě.cz – Tradiční oblíbený web o počítačích a IT technologiích.
One (wo)man show
1. Jiří Ovčáček – unofficial – Facebookový profil falešného mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka. Nebo je to naopak? :-)
2. TMBK – Legendární koláže Tomáše Břínka publikované na Facebooku TMBK jako komentáře aktuálního dění.
3. Nikol Štíbrová Instagram – Instagramový účet herečky Nikol Štíbrové, který patří k nejsledovanějším v Česku.
Online video
1. Šťastné pondělí – Satirický videopořad Jindřicha Šídla, který záhy získal velkou fanouškovskou podporu.
2. 3v1 – Parodická videa v podání tří kamarádek – Nikol Štíbrové, Veroniky Arichtevy a Martiny Pártlové.
3. Honest Guide – Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
Kategorie hodnocené porotou
Projekt roku
1. Kingdom Come: Deliverance – Hra od české společnosti Warhorse Studios vycházející z české historie. Hráče zavede do středověku, konkrétně do období českého království na počátku 15. století.
2. Srpen 1968 v Českém Rozhlase – Projekt Českého rozhlasu věnovaný výročí 21. srpna 1968. Kromě interaktivních stránek mohli čtenáři využít i mobilní aplikaci využívající rozšířenou realitu.
3. Branky body kokoti – Drsně sarkastický občasník, který glosuje genderové nerovnosti. Najdete ho na serveru bleskprozeny.cz.
Osobnost roku
1. Jindřich Šídlo – Známý komentátor a novinář, který v dresu Seznam Zpráv posílil svou fanouškovskou základnu především díky svému pořadu Šťastné pondělí.
2. Aleš Zavoral – Zakladatel největšího internetového obchodu Alza.cz.
3. Michal Bláha – Podnikatel, investor, mentor, inovátor, který se v poslední době angažuje v rozvoji projektů týkajících se státní správy.
Anticena
1. Mobilní operátoři předražená data pro veřejnost – Přes sliby operátorů, že zlevní datové balíčky, se tak reálně neděje. Češi podle posledního průzkumu v rámci EU platí třetí nejvyšší částku za jeden GB.
2. Vláda ČR a nedostatečný vývoj eGovernment – Vyřídit si většinu úředních záležitostí přes internet stále v České republice zůstává nedosažitelným snem. Úřady nejsou často schopné sdílet informace, které o občanech mají, a lidé musí znovu a znovu dokládat další a další nesmyslná papírová potvrzení.
3. Dezinformační weby na hlavní stránce Seznam.cz – V boxu Další zajímavé články z českého internetu na hlavní stránce Seznam.cz se objevují i odkazy na pochybné weby šířící dezinformace.
E-commerce inspirace
1. Footshop – E-shop zaměřený především na prodej značkové obuvi, koupit si zde ale můžete i oblečení.
2. HN+ – Nový typ předplatného deníku Hospodářské noviny, který umožňuje číst web deníku zcela bez reklam nebo poskytuje vstup do kompletního archivu.
3. Bezpotisku.cz – E-shop nabízející oblečení bez nápisů i log výrobce.
Globální projekty českých tvůrců
1. Windy – Služba poskytující důležité informace o stavu počasí z dílny Iva Lukačoviče. Svou oblibu a význam získává mimo jiné při krizových klimatických situacích.
2. Honest Guide – Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
3.-4. Kiwi.com – Celosvětový vyhledávač levných letenek českého původu.
3.-4. Prusa3D.cz – Český výrobce 3D tiskáren pro domácí použití se vyvinul v jednoho z největších producentů 3D tiskáren na světě.
Obsahová inspirace
1. Forbes Espresso – Newsletter časopisu Forbes, díky kterému bude mít každý den ve svém mailu přehled toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího.
2. Rozšířená realita: Rozhlas Srpen 1968 – Projekt Českého rozhlasu věnovaný výročí 21. srpna 1968. Kromě interaktivních stránek mohli čtenáři využít i mobilní aplikaci využívající rozšířenou realitu.
3. Bez frází – Projekt nabízející otevřené zpovědi známých českých sportovců.
Veřejně prospěšná služba – cena České televize
1. Paměťnároda.cz – Online sbírka vzpomínek pamětníků významných dějinných událostí 20. století.
2. Nadační fond nezávislé žurnalistiky – Projekt, který pomáhá seriózním novinářům zkvalitnit jejich práci a zvýšit její celospolečenský vliv. NFNZ podporuje nezávislou investigativní a analytickou žurnalistiku.
3. Ježíškova vnoučata – Projekt Českého rozhlasu nyní poskytuje i možnost, aby se dobrovolníci se „svým“ seniorem setkali, stali se jeho přítelem a opakovaně se k němu vraceli.
Marketingová inspirace
1. Rekola – Libeňský most – Kampaň bikesharingové společnosti Rekola, která přistavila k Libeňskému mostu v lednu 2018 svá kola. Reagovala tak na rozhodnutí pražského magistrátu most uzavřít pro tramvajovou a automobilovou dopravu.
2.-3. Alza.cz – politická satira (králíci a diplomky) – Kampaň e-shopu Alza.cz, která reagovala na tvrzení některých politiků, že je na ně vedena kampaň. Odkazy k diplomce mířily k političce za hnutí ANO Taťánu Malou, která se po dlouhém váhání vzdala funkce ministryně spravedlnosti, když se provalilo, že opsala diplomovou práci.
2.-3. CZC.cz – kampaň Dvojky – Kampaň e-shopu CZC.cz, který ji postavil na sloganu, že je druhým největším internetovým obchodem v ČR. Vymezoval se tak proti Alza.cz, jedničce na trhu. Zároveň to CZC.cz vtipně využila ke komentování Alzy.
Kompletní výsledkovou listinu najdete na webu Lupa.cz.