Menu Zavřít

Blog

Pořádáme odborné akce od školení až po velké celodenní konference. Online i offline. Podívejte se na ně.

Marie Havlíčková (Slevomat.cz): Slevové portály byly zcela uměle vytvořený trh

Trh slevových portálů se rozpadl proto, že na něm nebylo nic přirozeného, říká ředitelka Slevomatu. Její portál v loňském roce dosáhl obratu 2 miliardy Kč při zisku přesahujícím 150 milionů korun.
17. 6. 2019

Dá se dnes ještě vůbec v Česku hovořit o nějakém slevovém trhu? Většina původních slevových portálů už prakticky neexistuje.

Trh slevových portálů se už rozpadl, byl to zcela uměle vytvořený trh, který byl nadstavbou trhů cestování, pobytových balíčků, restaurací a dalších lokálních služeb prodávaných online. Většina e-commerce hráčů ale pracuje se slevami, takže zánik tohoto trhu neznamená, že by už nebyl zájem o slevy jako takové.

Hromadné nakupování zažilo vrchol v roce 2011, tedy rok po svém vzniku, kdy bylo na trhu přes 200 slevových portálů. Tušíte, co přesně stálo za rozpadem trhu?

Hlavní důvody, proč většina hráčů skončila, byly tři: za prvé nedostatečný důraz na kvalitu nabídky, pro Slevomat je hodnocení jeden z klíčových ukazatelů, za druhé neudržitelný byznys model – tlak na výši slevy a provize v kombinaci se zaměřením pouze na pobytové balíčky, které jsou sice hlavním zdrojem obratu, ale je zde nízká frekvence návštěv a nákupů, takže pro růst je potřeba neustálá akvizice nových uživatelů. A za třetí absence dlouhodobé vize a dalšího rozvoje portálů – produktově a technologicky zcela zamrzly.

Jak se od doby největšího boomu slevových serverů do dneška proměnila struktura poptávky a nabídky slevových serverů a jak to zasáhlo Slevomat?

Ostatní portály se velmi rychle zaměřily pouze na segment cestování, kdežto ve Slevomatu dělají stále 40 % objednávek lokální služby. Slevomat v rámci ČR a SK vytvořil trend wellness pobytů, takže v podstatě v rámci onlinu (na rozdíl třeba od segmentu zboží) to byla pro ostatní hráče relativně nízká konkurence v kombinaci s několikamiliardovým potenciálem.

V tomto segmentu je také (z toho, co slevové portály historicky nabízely) nejvyšší hodnota objednávky, tedy je to primární zdroj obratu. Pro nás je ale klíčová právě kombinace cestování, lokálních zážitků a dárků, nechceme se zaměřovat pouze na cestování, protože právě lokální zážitky a jejich hodnocení jsou zdrojem pravidelné návštěvnosti a inspirace zákazníků.

Jaké služby u vás zákazníci dnes využívají nejvíce?

Z pohledu obratu se jedná o pobytové balíčky, které si dnes zákazníci protahují ze stále oblíbených víkendových pobytů i na týdenní dovolenou. Z pohledu objednávek stále více táhnou lokální služby, kde je momentálně nejvíce rostoucí kategorie zábavy, obsahující jak kulturní, tak adrenalinové zážitky.

Jaké služby jste museli naopak úplně odříznout? 

Slevomat je marketplace, takže v zásadě dokážeme nabídnout i prodat většinu lokálních služeb. Pouze jsme upustili od vlastního prodeje zboží a módy. Dnes jsme v těchto oblastech pouze zprostředkovatelem. Naše doména je v marketingu, správném zacílení a postavení prodejné nabídky, a to především služeb, zážitků a trendového zboží. Mít vlastní logistiku a zabývat se prodejem komodit nám business model značně komplikovalo.

Celý rozhovor si můžete přečíst na webu Lupa.cz.


A pokud vás příběh Slevomatu zajímá, přijďte na konferenci E-business Forum 2019, kde bude Product Manager Slevomatu Blanka Pauerová hovořit o zavedení systému online rezervací. Celý program najdete ZDE.

Čtěte dále

Tomáš Rosa (Raiffeisenbank): Kryptokalypsa může přijít do…

Svým produktem nebo službou můžete přímo oslovit stovky…

Agentura Optimio: Ohlédnutí za konferencí Content First