Jedenáctý ročník Mobile Internet Fora se konal ve středu 31. října v konferenčním centru City na pražském Pankráci. V letošním programu byly významně zastoupeny především mobilní platby a bankovní aplikace, ale došlo například i na chytrá auta nebo virtuální a rozšířenou realitu.
Už půlka uživatelů má počítač, mobil i tablet
V úvodním vystoupení představila Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka sdružení SPIR, nejnovější poznatky získané z NetMonitoru v září 2018.
Počet českých mobilních uživatelů utěšeně roste a výbavou a zvyky se v mezinárodním srovnání podobáme především Němcům. Polovina českých uživatelů přistupuje na internet jak z počítače, tak mobilem i tabletem. Mírně stoupl také počet těch, kteří si vystačí bez počítače – jen s mobilem a popřípadě s tabletem – ale zůstává poměrně nízký oproti zemím rozvojovým a též Evropě jižní, kde je častější nemít vůbec počítač.
V září 2018 zhlédli Češi 38 % všech zobrazených webových stránek na mobilu nebo na tabletu. Lineární projekcí se to vyrovná půl na půl se zhlédnutími z počítačů na jaře 2021, avšak Kateřina odhaduje, že se tak stane dříve.
Podíl mobilních OS podle zhlédnutých stránek je v Česku už několik let ustálený na tom, že 17–18 % připadá na iOS a zbylých 82–83 % na Android.
V Česku rostou příjmy z mobilní reklamy výrazně rychleji než ve většině Evropy, avšak z nižšího základu než v zemích vyspělejších.
Jenže celosvětově jde mírná většina těchto příjmů pouhým dvěma společnostem – Googlu a Facebooku; další pětina pak několika významným společnostem čínským, jako jsou Alibaba, Tencent, Baidu, Sina a Sohu. (Zdrojem těchto poznatků je už loňský článek ve Wall Street Journalu.) Jen o zbytek se poperou ostatní, přitom v Česku z toho zas připadne velká část ještě na místní dominantní hráče.
Reklamu blokuje na mobilech zatím 10 % uživatelů celosvětově; v Česku by to mohlo být o několik procent méně.
Celý článek si můžete přečíst na webu Lupa.cz.