Po slabším letním období se navíc lidé vrací k rutinnímu trávení času, více jej tráví také u počítačů a jejich zásah brandovou komunikací je tak vyšší a efektivnější.
Čím je podzim specifický?
Podzim u nás probíhá od 23. září do 22. prosince a z pohledu marketingové komunikace jde o nejintenzivnější období předvánoční komunikace, kdy se na poměrně malém časovém prostoru snaží intenzivně komunikovat prakticky všichni B2C hráči na trhu. Cena za mediální prostor v tomto období dramaticky roste a podnikatelé i firmy proto musí o to víc zvážit, které marketingové investice mají či nemají smysl, doplňuje Tobiáš Vybíral, zodpovědný za Brand & UX Design v agentuře Brain One.
Jak podotýká Vítězslav Klement, stratég nových médií z H1.cz/GroupM, tak během tohoto období probíhá nejvíce „nákupních akcí“, ať už jde o Halloween nebo Black Friday, což jsou věci již etablované také v českém prostředí, nebo advent a samotné vánoční svátky. Blíží se tak největší český „utrácecí“ svátek a spousta lidí zvažuje koupi vánočních dárků nebo plánuje vánoční aktivity. Je dobré využít podzimní období naplno a s předstihem motivovat zákazníky ke koupi či objednání produktů a služeb, dokud cena za inzerci není tolik vysoká, doporučuje Nikol Stolle, CEO z agentury SocialSharks.
Vsaďte na kreativitu
Vánoční témata se v marketingové komunikaci objevují stále dříve, a proto je důležité komunikaci pro toto období plánovat s velkým předstihem, a to podle Vítězslava Klementa ideálně už během léta. Nikol Stolle radí myslet v rámci ní i na aktivování vaší cílové skupiny. Může to být například formou soutěže, neboť v létě lidé tráví více času venku, ale v průběhu podzimu se již začínají „stahovat“ ke svým počítačům a telefonům, kde hledají zábavu. Kampaň by tedy měla lidi zapojit, ale i pobavit. Podzim je to správné období upevnit si loajalitu svých fanoušků, která se poté projeví právě v období Vánoc, dodává.
Zatímco v jiných částech roku může být efektivní strategií „být vidět všude”, na podzim se to málokomu finančně vyplatí. Podle Tobiáše Vybírala se proto v tomto období víc než kdy jindy vyplatí investovat do počáteční fáze marketingových příprav a spíš než na mediální zásah vsadit na kreativitu v kampani a hluboké pochopení zákazníků. Jako příklad uvádí kampaň pro klienta Vivantis s názvem Píseň smutných holek. Ta vycházela z uživatelských rozhovorů a pochopení reálných vánočních frustrací, které překlopili do vtipné a chytlavé písně, v níž se zákazníci poznali. Díky tomu si lidé kampaň mezi sebou sami sdíleli, komentovali a sami aktivně vyhledávali. I s relativně nízkým mediálním rozpočtem tak komunikace zasáhla většinu potenciálních zákazníků značky a investice se několikanásobně vrátily, popisuje.
Jít proti proudu a nabídnout něco, co uživatele a potenciální zákazníky zaujme, doporučuje také Vítězslav Klement. Ten si nemyslí, že podzimní komunikace musí automaticky znamenat vizuály plné hnědého listí nebo draků v oblacích. Protože tento styl komunikace automaticky pojede většina autorů. Uživatelé v tomto období jistě zaujme komunikace spojená s významnými dny podzimu a konce roku, ať je to Halloween nebo Vánoce, dodává. S milníky, jako jsou české dušičky nebo zmíněný americký komerční svátek, se dá velmi dobře pracovat, pokud mezi značkou a nimi najdete správné spojení. Každoročně globální značky příjemně překvapují zajímavými reklamami navázanými na práce na toto období. Za zmínku stojí třeba globální reklama od Pepsi, která s trefným a vtipným vizuálem slavila velký úspěch, stejně tak následná reakce jejich konkurenta, uvádí Nikol Stolle.
Celý článek si můžete přečíst na webu Podnikatel.cz.